Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak si vybrat lod.

22. 05. 2016 21:04:21
V dnesnim clanku se zamyslim nad vyberem lodi pro zacinajici jachtare. V predchozich jsem uz naznacil, ze to jde a neni to jen zalezitost pro milionare. Teoreticky to zvladne skoro kazdy, malokdo to ale dotahne do zdarneho konce.

Ahoy namornici

Dnes si probereme vyber lodi ke svým finančním možnostem.

Začneme možnostmi. Predpokladam, ze opravdu sháníte loď a peněz moc nemate, jinak byste tohle asi nečetli. Takže, mate možnost si loď postavit sami, což nedoporučuji i když to má svoje výhody. Znáte ji do posledního sroubku a Víte, ze je to nejvíce Drahý způsob, jak k lodi přijít. Dalsi je, koupit loď někde u pobrezi more a opravit ji, nebo se smířit s nedostatky, které samozřejmě kazda loď má a snažit se ji doupravit. Tahle možnost je zajímavá a vyžaduje hodně obětovaní. Prace v zahranici, jazykové vybaveni, mnohdy drsné podmínky. Kombinace shora uvedeného je mozna, ne podmínkou a zalezi na možnostech, stesti a odhodláni.

Moje zkusenosti jsou s praci v zahranici, zacatek byl bez jazyka a zkusenosti. Zabralo mi to vice nez 10 let, dokonce vice nez 15 a jeste pridejte. Detske sny o namornikovi na plachetnici a jejich uskutecneni byly hodne kostrbate a porad jsou. Nakonec jsem si koupil lod a myslel, jak jsem to vyhral. Nazdar hodiny, nevyhral, stravil jsem 6 mesicu opravami a vlasne renovaci lodi, kterou jsem nakonec potopil skolackou chybou, po par mesicich plavby. Jestli jsem vas odradil, omlouvam se, ale asi nejste pro to stvoreni. Pro zdarne dotazeni snu do konce potrebujete byt trochu fanatik, trochu zoufalec, manualne zrucny poradny dobrodruh. Ja to nevzdal, koupil jsem dalsi a zacal znovu. Bez penez a prace. Jde to ztuha, ale potom treba preplujete Atlantik obema smery, jako ja a podruhe vam praskne spojeni trupu s kylem, jako mne a budete se muset vratit a radi ze jste to prezili. Tak si koupite dalsi “vrak” a zacnete znovu. Pak vas tesne pred dokoncenim odchytne imigracni v USA (kvuli pitome chybe a mojemu lajdactvi v papirovani) a posle vas horempadem do Cech i kdyz mate svuj lodni transport, tak letadlem. Jojo, zivot je boj. A tak mam dodnes jednu lod na Floride, kterou nemam sanci dostat zpatky a dalsi v Anglii, od te doby uz treti.

Tak jsem se hezky zakecal, jde o lod, ze jo, o lod, kterou si chcete koupit. Kazda z mych lodi byla jina a se vsemi se dalo plout. Lod ma byt pevna, ma mit dostatek prostoru v podpalubi, ma se dat solidne ovladat a musi se na ni dat spolehnout. To hodne zuzuje vyber.

Rozhlednete se po inzeratech, poptate se znamych a po nekonecne dobe neco najdete. Ja dokonce byl 2x v Recku na Lefkade behem 3 mesicu a nekoupil nic. Ne nestalo to majlant, nekdy to popisu a bylo to dobrodruzstvi a ne vyhozene penize, i kdyz asi jo. To je jenom popis, cim muzete projit, ne navod.

Takze....... Jakou lod. Solidni, pomalou s dlouhym kylem, dlouhym rahnem a nizsim steznem, nebo stihlou, velky ponor, ploutev, rychlou a kratkym rahnem? To zalezi na vas a vasich moznostech a vyberu. Ja rikam, ze je to jedno. Lod ma byt pevna! Na ocean urcite., K pripobrezni plavbe vam staci kdejaka barka, ktera ma solidni plachty, netece do ni a ma funkcni motor, my se bavime o lodi, ktera dokaze plout pres velkou modrou vodu. Prvni vam napovi, kdyz uvidite tu pravou a cenove pristupnou lod, bouchnuti do boku lodi. Bok se vam prohne, zvuk bouchnuti je takovy hluchy a nic nerikajici. Hmm. Asi ne. Ma me bolet ruka a trup se nema ani hnout. Zadne prohybani, a flexibilita, proste ne! Lod ma byt na brehu, potrebujete videt spodek lodi. Kouknu se na linie a povrch, hlavne pod vodoryskou. Nesmi byt zadne bubliny a bublinky. Na ne staci pritlacit a jestli se prohybaji tak se nestydet a vzit do ruky krizovy sroubovak. Ted se nestydte, jsou to vase penize, a zaborte ten sroubovak do te bubliny. Zarucim vam, ze ten puch tekutiny, ktera se z ni vyvali se vam libit nebude. To je osmoza, hniloba laminatu, (predpokladam ze kupujete laminatovou lod, ne ocelovou, drevenou, betonovou) a je to pruvih. Oprava je mozna, ale ne nejlevnejsi a casove dost narocna. Uchyceni kylu. Kyl byva prisroubovany, nebo je soucast trupu.Pokud je prisroubovamy, nesmi byt prasklina mezi kylem a trupem. Dokonce pokud vidite rezave struzky vychazejici ze spojeni s trupem, dal od te lodi! Srouby uchyceni kylu pod podlahou lodi by nemely byt totalne zkorodovane - koroze tam bude vzdycky, spoleham na usudek. Pokud je kyl soucast trupu, nesmi byt zadne prakliny!!!! To je prusvih. Kyl by mel byt cisty bez znamek narazu a prasklin. Dale se projdete po palube. Nebojte se dupnout a zapruzit pri kazdem kroku. Poslouchejte zvuky a pocit pod podrazkou. Ma to byt, jako chodit po betonovem chodniku. Pokud se ozvou vrzave zvuky, chce to zpozornit. Muze to byt uchyceni trupu a paluby. Celkem neresitelna zalezitost pro amatera. Pokud pod nohama citime mekkost, neco jako houbovitost, tak bacha. Paluba byva vrstvena. Preklizka, nebo balza prekryta vrstvou laminatu. Preklizka, nebo balza je vyhnila a cele to drzi jen tenka vrsva lamina. Opravitelne, zalezi na zrucnosti a zkusenostech, kazdopadne pracne a drahe. Ted prejdeme k lanum. Ty ocelova - standing rigging- si zkontroluju u uchytu - sponovaku. Zalisovane konce musi byt ciste, bez rezu kde lano mizi v lisovanem konci, lisovany konec nesmi mit praskliny! A to nahore i dole, takze splhani na stezen, nebo se nechat vytahnout na sedacce az nahoru. A lana musi mit prumer odpovidajici delce lodi a vysce stezne. Chce to zkusenejsiho jachtare na odhad. Material stezne by mel byt hlinik, nebo poradna ocel, drevo si zada poradnou prohlidku a pozdejsi problemy. Bezna lana pro ovladani plachet se budou stejne asi menit, takze je to takovy bonus, pokud jsou v poradku. Elektronicke vybaveni lodi je spise jen sperk, hodne lidi na ni da, ale je to to nejlevnejsi a neni az tak potrebne! Pouze zvysuje cenu lodi a to neumerne. Pokuste se zjistit z ceho je vase lod postavena. Polyester (nejhorsi varianta a budte opatrni), Vynylester(kompromisni material ale dobry) a Epoxid (drahy a stabilni material pouzivany pred rokem 1970), rozdil je ve vzlinavosti materialu a tvorbe one osmozy.

Kovove lodi doporucuji prohlednout odbornikem s masinkou, ktera zmeri ubytek materialu vlivem koroze. Muzete prochazet se zaostrenym kladivkem a klepat do trupu. Ovsem pokud nevite kam klepnout a jak, nezjistite nic. Jinak plechovky jsou vyborne lodi, pri spravne udrzbe jsou k neutahani, jednoduche na opravu. Zaplata malou svareckou je malickost. Ovsem musite s ni umet zachazet. Betonovymi lodemi i pres jejich vyhody se nezabyvejte. Nejdou ani pojistit a pokud ji sami nestavite, nevite co je pod tou vrstvou betonu. Maji svoje vyhody, pokud jsou dobre postavene, ale jeste vice nevyhod a nemilych prekvapeni. A klasika? Drevaky. Nadherne lode, voni, vrzou tak jako ty stare sny a taky udrzba stoji maly majetek v porovnani s ostatnimi jo a tece do nic, vzdycky. Zalezi na vas, Ja se soustredim na sklolaminat a plech. No na ten plech mene, ma svoje zatracene vyhody, ale zkusenosti s nim mam mensi. Jsou i lode z krizem prekladanych lati, vetsinou katamarany a mensi lode. Tohle radsi nebrat, udrba je strasna a kontrola skoro nemozna. Lode postavene z preklizky, coz je levne, rychle a oblibene u lidi si plnici sve sny narychlo. Problemem je, ze vydrzi pri dobre stavbe tak 10 let a potom jsou na vymenu celych sekci trupu. Lodim, ktere jsou z preklizky anebo ze dreva a potazene sklolaminatem se vyhnout uplne! Vypada to jako dobry napad. Vyztuzit nachylny povrch sklolaminem, ktery nedycha nepromoka. Problem je, ze nedycha a drevo dychat musi a voda se vzdycky pod ten povrch dostane. Co udela vlhkost, uzavrena vlasne v igelitu s biologickym materialem, coz drevo je, ponecham vasi fantazii. Tolik o materialech a to hodne zhruba.

Konstrukce lodi. Chcete zavodit? Chcete cestovat? Chcete cestovat rychle? Tohle jsou ruzne pozadavky a nejdou skloubit dohromady. Neexistuje univerzalne dokonala lod pro vsechno a pro vsechny. Zavodeni vyzaduje obratnost, vysoky stezen, velkou plochu plachet a to co nejvice vytazenou do vysky - nahore fouka nejvice. Lehka konstrukce je krehci, vysoky stezen potrebuje pevnejsi a tim padem drazsi lana, plachty a protivahu - delsi kyl. Jsou to lode s ploutvi - kylem a kormidlem odkrytym a uchycenym vetsinou v jednom bode. Maji svoje vyhody. Rychle, obratne, dokazou zvladnout velky naklon. Nevyhody - vetsi ponor, ovladani vyzaduje zkusenosti, odkryte kormidlo a nachylnost na tzv. Knock down (situace, kdy nahly poryv vetru polozi lod steznem na hladinu), kazdopadne jsou to dnes nejpouzivanejsi lode.

Lode s dlouhym, tzv FULL kylem. Vetsinou siroke, tezke a stabilni lode. Kormidlo je kryte kylem, jsou malo obratne, ale na oceanu stabilni i v hnusnem pocasi. V pristavech musite byt opatrni, opravdu to trva, nez zareaguji na kormidlo. Na druhou stranu, kdyz s nejakou takovou klasikou priplujete do “civilizace”. Sklidite obdivne pohledy a poklony za ten klasicky vzhled. Jsou vetsinou krasne! Neocekavejte rychlost a obratnost a diky povetsine pouzivanemu drevu na interieru i exterieru i castejsi udrzbu a spotrebu smirgl papiru a laku.

Dale jsou dvou a tri kylove lode (vetsinou britske provinience) se kterymi dokazete pristat na plazi a neprevrati se. Pri prilivu zase klidne odplujete, jen proste nedrzi pri plavbe stopu. Pri bocnim vetru vas ten vitr snese a to o dost po vetru a rychlost tech lodi taky neni nic moc. Katamarany. Coz jsou pri vestsich velikostech opravdu luxusni a paradni lode, jen stoji moc penez a v marinach zaplatite 2x tolik. Stabilita je fajn, jen si musite uvedomit, ze placetnice i pri prevraceni ma tendenci vratit se diky vaze kylu zpatky do vzprimene polohy(mozna bez stezne, ale porad pluje vzprimene), coz katamaran neumi. Zustane vzhuru nohama. Ja bych se s tim na Big Blue (Ocean) nevydal, ale hodne lidi obkrouzilo zemekouli a uspesne. Jsou sakra rychle a prostorne, takze pokud na to mate, doporucuji vyzkouset. Trimaran je v podstate lod s plovaky a pokud nemate na opravdu velky tak se tim ani nezabyvejte. Ja bych se s tim netrapil. Ale je to jen na vas. Tenhle clanek vam ma jen rici muj nahled a je na vas, kolik jinych nahledu si prectete. Stejne se to vyprumeruje a date na svoje nazory, rozum, nerozum. Nebyl jsem a nejsem jiny.

Ted jenom moje soucasna lod. Stihly a pritom ve stredu siroky trup s velkym - 2metry- ponorem a odkrytym kormidlem. Hodne rychla lod s vysokym steznem, obrovskou kosatkou a vysokymi boky. Vevnitr na rok vyroby opravdu prostorna, slozita na plavbu. Tehdy, 1978, povazovana za Ferrari mezi lodemi, jenomze trochu uz vim jak to ovladat, skutecne Ferrari tedy ne. Zacatecnikum nedoporucuji, zkuseni vim o cem mluvim. Zacatecnik spise dlouhy kyl, maly ponor a pevna lod s velkym vnitrnim prostorem. Elektroniku nepotrebujete. Misto hloubkomeru fish finder, navigace rucka(Garmin Vista i cernobily a mapy Blue charts) s dobrymi mapami a nejaka ta papirova. Par knizek o navigaci, bezne VHF radio staci, pokud ma nekdo HAM radio s moznosti stahovat mapy pocasi, tak palec nahoru. Boat log s rychlosti je velka pomoc a rekne aspon kolik toho clovek urazil, i kdyz dneska GPS rekne vice, jen ne tu skutecnou rychlost trupu ve vode a kompas je pouze orientacni zalezitost . Zasobovani lodi je na jiny clanek a vyber posadky pro psychologa. Hlavne to neberte za bernou minci, tohle je pouze prvni a orientacni clanek, jeden z mnoha ktere prectete, nez doopravdy zacnete, Vsechno zalezi na vas a vasich schopnostech. Napred si zkuste zaplachtit nekde se zkusenou posadkou, projdete par lodi, vemte sebou nekoho zkusenejsiho a nebojte se ptat a cist informace. Nekupte prvni lod, ktera vam pripada cenove dostupna, protoze nebude levna. Koupi to vsechno zacina, lod si musite uzpusobit sami sobe. Ale porad plati, tezko na cvicisti, lehko na bojisti. Klidne se prihlaste k nam na plavbu, mozna to nebude plavba s vetrem o zavod, ale bude to pohoda, hodne pochopite. www.Ballydonna.eu

Dobry vitr do plachet a aspon stopu vody pod kylem.

Autor: Pavel Salty Martinek | neděle 22.5.2016 21:04 | karma článku: 19.73 | přečteno: 696x

Další články blogera

Pavel Salty Martinek

Jaka jsou obecna pravidla a etiketa na jachte?

Ahoy namornici. Pokud budete plout s nami na Ballydonna, s nekym jinym, nebo chcete neco vedet o zivote na lodi, tak tohle je neco pro vas. Nesmim dat adresu sveho webu i kdyz je to zrcadlo mistniho Blogu. Drzime palce. Zacnete!

11.7.2016 v 1:49 | Karma článku: 12.70 | Přečteno: 486 | Diskuse

Pavel Salty Martinek

Jaka jsou obecna pravidla a etiketa na jachte?

Ahoy namornici. Pokud budete plout s nami na Ballydonne, s kymkoli jinym, nebo jen chcete neco vedet o zivote na lodi, tak tohle je neco pro vas. Vice se muzete dozvedet na www.Ballydonna.eu, nebo na mojem Facebooku: Paja Saltydog

7.7.2016 v 10:42 | Karma článku: 10.75 | Přečteno: 313 | Diskuse

Pavel Salty Martinek

Proč utéci na lodˇ a jak to udělat.

Požadám vás o recenzi a poprosím o službičku. Napište mi do zpráv, pod článek, na Facebook, jakkoliv. Zajíma mě jak se vám libil, co by jste očekávali v knize, co vás zajímá a co přebývá. Knihu chci psát pro vás, čtenáře.

3.6.2016 v 9:00 | Karma článku: 16.46 | Přečteno: 479 | Diskuse

Další články z rubriky Cestování

Ervín Dostálek

Místo báječné k narození- 208:Nedobytný velšský hrad BEAUMARIS najdeme na ostrově Anglesey

Největší a nejambicióznější projekt stavitele Jamese of St. George ve Walesu, zapsán na Seznam kulturního dědictví UNESCO, nejhonosnější a poslední pro krále Edwarda, obklopen vodním příkopem s přístupem od moře - toť BEAUMARIS...

23.8.2017 v 7:32 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 88 | Diskuse

Dita Jarošová

Český ráj to na pohled...

A tak míjíme kolony, všichni zdá se, jedou z ráje, neděle, no. Přes Hořice se to zdálo být nejlepší. Chlapci jedou na tábor a aby rodiče byli "vtaženi" do hry, dopravují táborníky na místo, přesněji řečeno na Malou skálu. Fkt...

23.8.2017 v 0:17 | Karma článku: 9.52 | Přečteno: 292 | Diskuse

Milan Zajíc

Za svojí láskou ......

Dnes je úterý a to je den, kdy se snažím pravidelně navštěvovat svojí lásku. Kdo čeká nějaké romance typu žena + muž + růžový obláček + mačkání rukou do modra a podobné divoké akce, tak bude asi trochu zklamán.

22.8.2017 v 16:09 | Karma článku: 10.63 | Přečteno: 229 | Diskuse

Marek Síbrt

Teror nacismu, mlčení komunismu a pseudopouťová atrakce současnosti v Krušných horách

Bývalý cínový důl Rolava v odlehlé části Krušných hor se stal turistickou atrakcí. Ale způsobem, který dějiny místa bulvarizuje. Proč nedokážeme dát lokalitě důstojnější a bezpečnější podobu?

22.8.2017 v 13:30 | Karma článku: 20.75 | Přečteno: 778 | Diskuse

Libor Čermák

Na třicet let starém kole podél Vltavy

Tuto neděli docela vyšlo počasí, a tak jsem se rozhodl pro další výlet. A to výlet rovnou na kole. Vydal jsem se podél Vltavy z pražského Braníku, přes Zbraslav do Vraného mad Vltavou a Skochovic a zpět. A docela zážitek.

22.8.2017 v 11:28 | Karma článku: 13.62 | Přečteno: 319 |
Počet článků 22 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 386

Obycejny tulak. Porad bez penez a domova na zemi, zijeme na lodi. Priroda vymyslela vitr a vodu a jen proto, aby clovek vynalezl plachetnici. Ten pocit, kdyz Vam vitr nadme plachtu a umlkne motor se neda popsat, to se musi zazit. A kdyz ho zazijete, uz nedokazete prestat, nebo ho zacnete nenavidet. Mezi tim nic neni. Pred Vami je nekonecny obzor a za Vami mizi pevnina, kterou s urcitou litosti opoustite. Ten pocit se rychle zmeni, kdyz si uvedomite, ze ten obrovsky prostor pred Vami je jen a jen Vas. Zaplavi Vas naprosto sileny pocit svobody a mate pocit, jaky musi zazivat ptak ve vetru. Euforie. Pak seridite plachty, lod se nahne a Vy citite silu vetru, slysite splouchani vody rozrezavane pridi, vnimate jak najizdi na vlny a na tvari Vas studi kapky slane vody. Vidite oblohu, kterou prozkoumavate a hledate znamky zmeny pocasi.

 Tak to vnimam ja. Doporucuji zkusit, jen Vam hrozi, ze se zacnete toulat taky a rozsirite komunitu morskych tulaku. Mozna se nekdy potkame.

A kde zijeme? Bydlime na lodi a ta meni pozici. Tak asi na planete zvane Zemekoule. To je ta modra kulicka v blizkosti hvezdy zvane Slunce a nachazi se v galaxii Mlecna draha. Snad to staci, tam uz me nejak odchytite.

Seznam rubrik

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.