Jaka jsou obecna pravidla a etiketa na jachte?
Upozorneni pro redakci, nebo pro pripadne kverulanty. Nedelame ziskove plavby, u nas se plati pouze za amortizaci lodi, z nasich sazeb pouze umoznujeme lidem se seznamit s jachtingem a jinym zivotnim stylem. V zadnem pripade nejde o vydelecny kseft. Pokud nekdo pochybuje, muze si to za nase ceny zkusit. Zkrachuje jeste drive, nez zacal. Verte nebo ne, proste to zkuste. Ale az se rozhodneme na tom vydelat, urcite nebudeme psat na blogu. ;-)
Pravidla na palubě
"Základní pravidla"
Na palubě Ballydonny je vítán každý člověk s dobrými úmysly, smyslem pro humor, ale především s tolerancí a respektem k základním pravidlům chování na palubě plachetnice. Bezpečná a pohodová plavba je základním motem naší plavby kolem světa. Budeme velmi potěšeni, pokud s námi poplujete a stanete se součástí našeho velkého dobrodružství.
Níže se pokusím bodově popsat nejzákladnější pravidla:
"Velení na lodi"
Kapitán, neboli skipper je právně zodpovědný za bezpečnost celé posádky, lodě a mnohdy i za „osobní“ věci všech členů posádky. I když se snažím naslouchat každému členu posádky a akceptovat jednotlivé názory, někdy je prostě nutné udělat rozhodnutí, které musí respektovat všichni na palubě a bez odmlouvání splnit kapitanovy pokyny. Stará námořní praxe říká, že i ne úplně správné rozhodnutí je lepší, než žádné.
Z výše uvedeného vyplývají pouze dvě základní pravidla:
1. Kapitán má vždy pravdu. 2. Pokud kapitán nemá pravdu tak platí pravidlo číslo 1
Hlídky (vachty)
Před zahájením plavby je každý člen posádky seznámen se zařízením lodi a jeho užíváním. Následně je posádka rozdělena do hlídek, neboli vachet a v každou chvíli je ve službě právě jedna hlídka. Hlídka ve službě má odpovědnost za vedení lodě, navigaci, kontrolu bezpečnosti a další standartní úkony na lodi. Služby se střídají, dle předem dohodnutého rozpisu. Bezne je, jeden ridi lod a dalsi je mu k dispozici. Ostatni odpocivaji. Zalezi na poctu clenu posadky. Odpovědnost za jídlo a pití má 1. důstojník, který dohodne s posádkou možnosti zásobení a případné nestandartní požadavky. Samotnou přípravu jídla má na starosti příslušná hlídka nebo předem dohodnutý člen posádky. Obecné pravidlo na lodi je, že každý člen posádky dbá na to, aby měl soukromé věci výhradně ve své kajutě. Každý člen posádky má odpovědnost za pořádek, bezpečné uložení, nebo připevnění všech věcí ve své kajutě. Odpovědnost za pořádek v kokpitu, na palubě a v salónu má vždy hlídka ve službě. Obecným pravidlem však zůstává, že pokud některý člen posádky vidí, že je něco v nepořádku, zajistí nápravu, i když není momentálně ve službě.
Pojištění.
Ballydonna je pojištěna proti škodám třetí osobě, proti přírodním živlům a dalším případným pojistným událostem týkajících se výhradně lodi. Jachta nemůže být pojištěna na jakékoli náhrady spojené s ochranou nebo řešením zdravotních problémů a úrazů posádky. Proto je vice než vhodné se, již před odjezdem na jachtu, připojistit.
Náklady na plavbu.
Náklady a způsob úhrady, na každou plavbu, jsou předem dohodnuty a odsouhlaseny před vyplutím. Vzhledem k některým dřívějším špatným zkušenostem s členy posádky platí, že za vyúčtování zodpovídá 1.důstojník a případné reklamace jsou přijímány pouze na lodi a osobně. Vyúčtování provede 1.důstojník, co nejférověji podle dohodnutých pravidel, případně dle svého svědomí. V případě sporu rozhodne kapitán o způsobu narovnání. Pokud někdo nevěří kapitánovi, tak ať na Ballydonnu nejezdí, protože potom jistě nemůže svěřovat svůj život do jeho rukou a důvěřovat mu, že bezpečně dopluje
Etiketa.
Na moři
Jachtaři doporučují, aby se posádka během plavby příliš nepohybovala po palubě. Neměla by zbytečně stát. V ideálním případě tak všichni sedí, pracují nebo odpočívají v kajutě. Tento zvyk přetrval z dřívějších zákazů, kdy posádka neměla překážet kormidelníkovi ve výhledu na kurs a loď. Dnes je důležitá hlavně bezpečnost cestujících – při pohybu na palubě během plavby totiž hrozí ztráta rovnováhy a následně pád přes palubu.
Posádka by během plavby měla dávat pozor na lana a fendry, které by neměly být namočeny ve vodě.
Z dalekých plaveb pak pochází zvyk nemáčet si ruce a nohy ve vodě, pokud je loď v pohybu. To souvisí především s ochranou proti živočichům, které se pod vodou nacházejí. Jednak tak můžete narazit na žraloka nebo na menší, ale stejně zákeřné živočichy (například na měchýřovku – portugalskou galéru), jejíž žahavá vlákna jsou až patnáct metru dlouhá.
Posádka by během plavby měla dávat pozor na lana a fendry, které by neměly být namočeny ve vodě. V tomto případě se však jedná pouze o estetické opatření. V minulosti bylo zvykem považovat namočená lana a otěže plachet za ostudu posádky.
Pokud patříte mezi posádku, pamatujte, že kapitán lodi má nejvyšší postavení, a to i u stolu. A je to také on, který by měl začít první jíst. Kapitán je zkrátka ten, který na lodi velí a o všem rozhoduje. Rozhodně není dobré, pokud jsou na lodi kapitáni dva. Pamatujte na to, že loď je relativně malý prostor, na kterém musíte „přežít“ se spoustou dalších lidí. Stačí málo a neshody vás mohou psychologicky zlomit. Jeden velitel je proto až nad hlavu.
Příjezd do přístavu
I když si během plavby neděláte hlavu z toho, jak to na lodi vypadá, příjezdem do přístavu se dostáváte na oči těm, kteří velmi dobře rozumí svému řemeslu. Námořníci, rybáři i další jachtaři sledují z břehů každý manévr připlouvající lodi a vyhodnocují ho. Stejně jako posádku. Možná proto není na škodu, když budete znát něco z přístavní etikety.
- Nezapomeňte mít palubu uspořádanou, smotaná lana, záplety, sbalené plachty, to vše je v tomto případě samozřejmost
- Pokud přijedete do přístavu, kde jsou lodě vyvázané bokem na sebe i v několika řadách, nesmíte zabraňovat lidem ze sousedních posádek, aby přešli přes palubu na břeh. Když jste vy těmi, kteří potřebují přejít, vždy buďte milí a slušní.
- Jakmile vidíte, že někdo další potřebuje pomoc při připlouvání k břehu, pomozte. Pomozte loď podržet, chyťte lano, když je potřeba.
- Vyvazujte svou loď k druhé pokud možno tak, aby byla vaše příď u jejího kokpitu.
- Jestliže máte v úmyslu opustit přístaviště brzy ráno, domluvte se předem se sousedy a převažte loď více na kraj.
Důležité je to, abyste dodržovali v přístavu nařízené předpisy a co nejlépe se přizpůsobili místním zvyklostem.
PS: Na zaver jedna takova poznamka. Je to nepsane pravidlo a dobry mrav, po skonceni plavby pozvat majitele, nebo kapitana na veceri do namorni restaurace. Je to podekovani a rozlouceni zaroven. Ale to je jen malinka rada a nemusi se ji nikdo ridit.
Pavel Martinek
Opravdu chcete na téma migrace používat termín fašismus?
Už vás někdo oslovil fašisto? Taky nevíte proč? Zkusil jsem si to probrat, ale varuji Vás. Není to korektní a navíc, já nechtěl nikdy o politice psát. Je mi z ní na zvracení. Já ji zažil a utekl. Zaplať Pánbůh by řekl věříci.
Pavel Martinek
Hra na ekologii, nebo jenom pohlazení vlastního ega?
Kazdý den na nás vyskakuje plno zpráv o omezeních, regulacích a zákazech. Mají vůbec nějaký smysl? Opravdu tím přírodu chránime, nebo naopak? Děláme něco dobrého, nebo se posíláme do horoucích pekel? Cesta zpátky neexistuje.
Pavel Martinek
Jaka jsou obecna pravidla a etiketa na jachte?
Ahoy namornici. Pokud budete plout s nami na Ballydonne, s kymkoli jinym, nebo jen chcete neco vedet o zivote na lodi, tak tohle je neco pro vas. Vice se muzete dozvedet na www.Ballydonna.eu, nebo na mojem Facebooku: Paja Saltydog
Pavel Martinek
Proč utéci na lodˇ a jak to udělat.
Požadám vás o recenzi a poprosím o službičku. Napište mi do zpráv, pod článek, na Facebook, jakkoliv. Zajíma mě jak se vám libil, co by jste očekávali v knize, co vás zajímá a co přebývá. Knihu chci psát pro vás, čtenáře.
Pavel Martinek
Jak si vybrat lod.
V dnesnim clanku se zamyslim nad vyberem lodi pro zacinajici jachtare. V predchozich jsem uz naznacil, ze to jde a neni to jen zalezitost pro milionare. Teoreticky to zvladne skoro kazdy, malokdo to ale dotahne do zdarneho konce.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný
Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Biskupové se distancovali od Zemanovy akce v Arcibiskupském paláci
Pražský arcibiskup Jan Graubner se distancoval od akce, při které byla minulý týden v...
Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030
Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...
Maďarský zákon o svrchovanosti dráždí europoslance, mají „vážné obavy“
Nový maďarský zákon o svrchovanosti, který má bránit zásahům zvenčí do národní politiky, v rezoluci...
Ukrajina tajně použila střely dlouhého doletu, nová pomoc vítězství nezaručí
Ukrajinská armáda už začala používat balistické rakety dlouhého doletu. Tajně jí je poskytly...
- Počet článků 24
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 726x
Tak to vnimam ja. Doporucuji zkusit, jen Vam hrozi, ze se zacnete toulat taky a rozsirite komunitu morskych tulaku. Mozna se nekdy potkame.
A kde zijeme? Bydlime na lodi a ta meni pozici. Tak asi na planete zvane Zemekoule. To je ta modra kulicka v blizkosti hvezdy zvane Slunce a nachazi se v galaxii Mlecna draha. Snad to staci, tam uz me nejak odchytite.