Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Proč utéci na lodˇ a jak to udělat.

3. 06. 2016 9:00:00
Požadám vás o recenzi a poprosím o službičku. Napište mi do zpráv, pod článek, na Facebook, jakkoliv. Zajíma mě jak se vám libil, co by jste očekávali v knize, co vás zajímá a co přebývá. Knihu chci psát pro vás, čtenáře.
undefined Jak utéci z civilizace a co vás čeka.Duvodu proc ucini clovek takove rozhodnuti není mnoho. Vetsinou je to volani dalek, laska k jachtingu cestovani, splneni si detskych snu, utek od problemu, vyreseni bytoveho problemu a v neposledni rade i utek ze systemu, vetsinou to bude kombinace těchto duvodu. Volani dalek a cestovani, pripadne splneni si detskych snu jsou jasne. Drtiva vetsina chlapcu a nemale mnozstvi divek snilo o dalkach, pobrezich porostlych palmami, belostnych plazich, pradavnych pamatkach zaslych civilizaci, opustenych ostrovech, ale i slavnych resortnich mistech plnych hotelu a pristupnych pouze bohate klientele – cena lodi se blizi opravdu luxusni dovolene v raji milionaru tak na 14 dni a vy tam klidne muzete kotvit a vetsinou za symbolicky poplatek, nebo uplne zadarmo. Laska k jachtingu, mluvime o jachtingu namornim a oceanskem, je sverazna a vetsinou navazana na zkusenosti z minula. I když v dnesni době, při propagaci uspechu ceskych jachtaru a jejich znamosti ve svete je vliv taky nezanedbatelny. Je skoda, ze uspechy Konkolskeho, Englishe byly vymazany komunisty z pameti lidi a mnoho jich je ani nezna, nebo velmi mlhave. Nebyl priklad, nebyla velka zakladna mladych jachtaru, kteří by chteli zvitezit v nektere ze svetoznamych regat. Zakladna byla, ale vicemene pro okruhy znamych a nadsencu, tatinku a pouze prominenti měli sanci na nejake vyjezdy. Tady si dovolim protlacit jmeno nestora ceskeho jachtingu a muj velky vzor, Oldu Karaska, který si dokazal i v te mizerii postavit lod, protlacit si svoje a dokonce i tu lod dopravit na more. Takovych bylo samozrejme vice, ale porad malo a moc prostoru v mediich nemeli, pokud vubec. Dnes se nestacim divit kolik lodi ma české posadky a dokonce i rada z nich pluje pod ceskou vlajkou. Pokud utikate od problemu, nebo jen resite bytovy problem, vezte ze lod je uzasny napad. Problemy s lodi vam prehlusi ony problemy, které mate a ze jich bude dost. A bydleni je na lodi levnejsi, mnohem levnejsi. Dobra zprava je, ze pokud koupite levne lod a bydlite v ni na brehu – ci lod je schopna byt ve vode a netece do ni, muzete další investice dokladat postupne. Zalezi na stupni rozkladu lode a vasi schopnosti tolerance bordelu kolem vas. Neprehanim, obcas spite v pilinach, sklolaminatu, pachu barev a laku, mezi fosnami, preklizkou a dalsim materialem. Ale rikam, zalezi co koupite a na co mate. Nekdy staci minimalni upravy a prubezna udrzba a v tom pripade gratuluji. Ted mate lod a pripravujete se na cesty snu, pripadne bydleni snu. Jestli si myslite, ze bude zalezet jenom na vas a pujde to hladce, mylite se. Drtiva vetsina z nas ma nejake rodice, partnery, deti, pratele, sourozence a vubec blizssi rodinu. Budete se divit kolik lidi vam vas napad nepochvali a kolik vytek si vyslechnete. Budete kolotocari, dobrodruzi, asocialove, magori a podobna havet. Utopite se, ztratite se, vyhodite plno penez a neposledni rade vas nekde sezerou pirati. Na tohle musite byt pripraveni. Clovek se tvor stadni a stado se nerado vzdava sveho vypiplaneho clena. Preji hodne stesti a silnych nervu, tady se ukaze jak moc jste posedli a umanuti. Vycitek bude plno a to i od lidi, kteří vam preji, si vyslechnete hodne namitek. Doporucuji si namitky vyslechnout, mnohdy to budou technicke věci, které budete resit na pochodu.Urcite hodne namitek uslysite na tema duchod, nemoci a prijem. Nejsou vubec od věci. Jestlize mate dojem, ze vas stat a systém, ve kterem zijete a který svoji praci a danemi zivite, lehce pusti, rychle se proberte ze sneni. Uvedomte si, pracujete cely život a potom dostanete nejakou tu almuznu na preziti. V pripade nemoci systém svůj majetek leci a dokonce mu poskytuje vzdelani. To vykupujete svým vykonem a ted ho chcete opustit? A ma pravdu, vse je nastavene tak, jak je. Musite udelat hodne klicek, hledani odpovedi a vyplnit hromadu papiru. Zdravotni pojisteni na cesty, socialni si prerusit, pripadne pracovat v zahranici, Lode pod ceskou vlajkou navíc plati nehorazne poplatky za vlajku, chteji po vas kapitanske zkousky a podobne silenosti, které ani nepotrebujete. Pouceny clovek vi, ze registrovana lod muze byt v podstate kdekoli. V UK to stoji symbolicky polatek na 10 let. Na VHF radio nepotrebujete zkousky, tam vyplnite jen online registraci na volaci znak, lod nemusi mit urcitou kategorii A-B-C (mamozrejme predpokladam, ze se nepustite s plochym dnem na ocean). Kapitanske zkousky potrebujete pouze na komercni pouziti lodi a podobne. To probereme v jinych kapitolach podrobneji. Pojisteni lodi je levne a ne vsude je vyzadovane, doporucuji si ho zridit. Funguje stejne, jako povinna pojistka na auto a plne pojisteni je drazssi nez lod, u starsich lodi je to nesmysl. O vybaveni lodi na nouzove situace se urcite doctete a i ja ho pozdeji zminim na jinem miste a podrobneji. Je toho hodne? Ano je. Muzu vas uklidnit tim, ze jakmile prekrocite hranice EU pravidla budou o hodne volnejsi. Tam je zajima pas, vlastnicke dokumenty lodi, nekdy pojistka a to vetsinou v pripade pouziti mariny, viza a samozrejme peníze na poplatek ke vstupu – opusteni země. Nejake vybaveni je vas problem a jestli se tam doplacate na kajaku, bude jim to jedno. Premeri jak je dlouhy, vypocitaji vam podle toho polatek, pokrci rameny a daji vam razitko do pasu. Asi budete mit problem vyvesit karantenni a jejich vlajku, ale to uz ponecham na vasich schopnostech improvizace. V EU budete permanentne buzerovani a vyzyvani predlozeni vice dokladu a napraveni nedostatku ve vybaveni lode. Opet zalezi na vas. Kapitansky kurz není zas tak silena polozka v rozpoctu, radio licence je otazka jednoho dne a to ostatní jen otazkou penez. A ted proc to vlastne vsechno podstupovat? O duvodech jsem uz psal, jde spise o to, co ziskate. Prehled o svete, lidech, podminkach a zivote vubec. Naucite se zvladat krizove situace, ziskate neuveritelne siroky zaber manualni zrucnosti, ziskate schopnosti vest maly kolektiv, zvladat psychicky napor, pochopite jak funguje systém ve kterem zijete a v neposledni rade, budete mit pocit ze jste konecne svobodni a volni. Onen prehled o zivote jinde vas muze zmenit natrvalo. To co jste cetli v novinach a knizkach jsou subjetinvi pocity nekoho jineho ovlivnene autocenzurou autora a omezenymi moznostmi vyjadreni faktu. Zkusenosti muzete vyuzit po svém navratu. Jazyky, vedeni kolektivu, psychologie člověka a manualni zrucnosti vyuzijete vsude. Opravit zachod bude hracka a otazka jednoho kusu dratu a kombinacek Jen si predstavte ty obdivne pohledy vasi manzelky na vasi malickost pokrytou nevalne vonicimi zbytky vaseho vcerejsiho obeda a predvadejici hrde odtekajici cistou vodu do odpadniho otvoru, místo na podlahu. Zkratka zuroceni vasich nabytych moznosti jsou neomezene............. Otazka je, jestli se vubec vratite, jestli budete mit duvod se vracet do systemu a spolecnosti. Ja ho ztratil, mam svobodu, mam svůj dům, nemam vydobytky socialni spolecnosti a konzumni pouze ty, které mi vlezou na lod a ziju....Moznosti jsou neomezene, život je kratky a svet je tak veliky...... a krasny. Stoji za to zkusit poznat co nejvetsi kus. Ja prikladam svůj malinky kousicek v podobe mojich zkusenosti, co ted udelate vy? To je na vas. S Uctou Paja ''Salty'' Martinek z paluby lodi Ballydonna s laskavou pomoci , trpelivostia podporou milovane manzelky a zaroven prvniho dustojnika Pavliny ''Saltycat'' Martinek www. Ballydonna.eu Prosim nereste gramatiku a interpunkci. Ceska klavesnice mi dosla teprve dneska a ucim se s ni psat. Formatovani clanku a odstavce jsou na milost blogu, tam kde jsem dal odstavce, tam proste nejsou. Obcas ho nechapu, nejsem ajtak a uz vubec psavec internetovy. Takze se olouvam.
Autor: Pavel Salty Martinek | pátek 3.6.2016 9:00 | karma článku: 16.46 | přečteno: 503x

Další články blogera

Pavel Salty Martinek

Jaka jsou obecna pravidla a etiketa na jachte?

Ahoy namornici. Pokud budete plout s nami na Ballydonna, s nekym jinym, nebo chcete neco vedet o zivote na lodi, tak tohle je neco pro vas. Nesmim dat adresu sveho webu i kdyz je to zrcadlo mistniho Blogu. Drzime palce. Zacnete!

11.7.2016 v 1:49 | Karma článku: 12.70 | Přečteno: 551 | Diskuse

Pavel Salty Martinek

Jaka jsou obecna pravidla a etiketa na jachte?

Ahoy namornici. Pokud budete plout s nami na Ballydonne, s kymkoli jinym, nebo jen chcete neco vedet o zivote na lodi, tak tohle je neco pro vas. Vice se muzete dozvedet na www.Ballydonna.eu, nebo na mojem Facebooku: Paja Saltydog

7.7.2016 v 10:42 | Karma článku: 10.75 | Přečteno: 336 | Diskuse

Pavel Salty Martinek

Jak si vybrat lod.

V dnesnim clanku se zamyslim nad vyberem lodi pro zacinajici jachtare. V predchozich jsem uz naznacil, ze to jde a neni to jen zalezitost pro milionare. Teoreticky to zvladne skoro kazdy, malokdo to ale dotahne do zdarneho konce.

22.5.2016 v 21:04 | Karma článku: 20.20 | Přečteno: 792 | Diskuse

Další články z rubriky Cestování

Libor O. Novotný

Někdy je prostě musíte nakopat do zadku

Ghana jistě nepatří k tradiční turistickým cílům. Ale právě proto tam můžete zažít příhody, které se vám už nikde jinde nestanou.

16.10.2017 v 15:00 | Karma článku: 15.97 | Přečteno: 623 | Diskuse

Ervín Dostálek

Opravdu severská romance 6: Nádherný dvojvodopád Latefoss, na Trolltungu ale lézt nebudeme

2 větve půl druhé stovky metrů vysokého vodopádu Latefossen napájeného vodou jezera Lotevatnet z ledovců Hardangerviddy se stékají dole u nejlepšího místa pozorování a ústí do řeky Gronsnalsona a vodní tříšťí mokří přihlížející...

16.10.2017 v 9:18 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 58 | Diskuse

Petr Havránek

Zanzibar - sever ostrova

Blíží se konec našeho pobytu na Zanzibaru a s ním i poslední výlet na severo-východ ostrova, který pro nás mohl skončit tragédií...

16.10.2017 v 7:00 | Karma článku: 5.78 | Přečteno: 132 | Diskuse

Ervín Dostálek

Opravdu severská romance 5: Bílý Sauda Fjord Hotel, letní koulování i ledové kry na jezeře

Přes fjordy, tunely, úzkou horskou silničkou mezi několikametrovými sněhovými bariérami (v červenci!), sněhový zával před autobusem, zamrzlá jezera - prostě divočina v jižním výběžku největší norské náhorní plošiny Hardangevirdda

15.10.2017 v 7:52 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 54 | Diskuse

Ervín Dostálek

Opravdu severská romance 4: Za hlavním cílem: na bájnou skálu Preikestolen nad Lysefjordem

Norské meteo patří k nejlepším. V našem případě se ale "chlapci" spletli. Nahoru na skálu jsme dorazili po jedenácté a v 11.30 se začali vracet. Předpověď: déšť přijde ve 12, pršet ale začalo již v 11.50. No a pak jim věřte, že..

14.10.2017 v 7:23 | Karma článku: 7.60 | Přečteno: 94 | Diskuse
Počet článků 22 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 403

Obycejny tulak. Porad bez penez a domova na zemi, zijeme na lodi. Priroda vymyslela vitr a vodu a jen proto, aby clovek vynalezl plachetnici. Ten pocit, kdyz Vam vitr nadme plachtu a umlkne motor se neda popsat, to se musi zazit. A kdyz ho zazijete, uz nedokazete prestat, nebo ho zacnete nenavidet. Mezi tim nic neni. Pred Vami je nekonecny obzor a za Vami mizi pevnina, kterou s urcitou litosti opoustite. Ten pocit se rychle zmeni, kdyz si uvedomite, ze ten obrovsky prostor pred Vami je jen a jen Vas. Zaplavi Vas naprosto sileny pocit svobody a mate pocit, jaky musi zazivat ptak ve vetru. Euforie. Pak seridite plachty, lod se nahne a Vy citite silu vetru, slysite splouchani vody rozrezavane pridi, vnimate jak najizdi na vlny a na tvari Vas studi kapky slane vody. Vidite oblohu, kterou prozkoumavate a hledate znamky zmeny pocasi.

 Tak to vnimam ja. Doporucuji zkusit, jen Vam hrozi, ze se zacnete toulat taky a rozsirite komunitu morskych tulaku. Mozna se nekdy potkame.

A kde zijeme? Bydlime na lodi a ta meni pozici. Tak asi na planete zvane Zemekoule. To je ta modra kulicka v blizkosti hvezdy zvane Slunce a nachazi se v galaxii Mlecna draha. Snad to staci, tam uz me nejak odchytite.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.