Doufam, ze vas nebude tento clanek nudit. Jsou to pouze sucha fakta a jeste nekdy zmatena. Zdroje totiz mnohdy mluvi rozdilne a obcas si i odporuji. Nebudu unavovat pravidly a jejich zmenami, pro jachting, to je opravdu nudne cteni. Doporucuji si spustit par dokumentu na Youtube a nepotrebujete ani umet anglicky, ta atmosfera vas vtahne svym obrazem.
Zavod jachet Fastnet roku 1979 byl v poradi 28. poradany Royal Ocean Racing Clubem RORC. Je poradany kazde 2 roky od roku 1925, delka je 605 namornich mil z Cowes na ostrove Wight u Portsmouth, smerem Fastnet Rock na jiznim cipu Irska jizne od ostrovu Scilly a zpet do Portsmouth. Roku 1979 to bylo vyvrcholeni peti zavodu souteze Admiral CUPu - soucasti 1957.
Boure, ktera byla mnohem horsi nez se predpokladalo, zpusobila zmatek mezi 306 zucastnenymi plachetnicemi a smrt 18. lidi - 15. jachtaru a 3. zachranaru, na konci clanku jsou zmineni dalsi 4. Pohotovostni sluzby, namorni sily a civilni lode z cele zapadni strany kanalu La Manche byli svolany na pomoc, coz vyvrcholilo v nejvetsi zachranou operaci v dobe miru. Te se zucastnilo asi 4000 lidi,
vcetne cele irske namorni flotily, zachranych clunu, obchodnich lodi a vrtulniku.
Jak to cele zacalo?
Zavod startoval dne 11.srpna. Podle namorni predpovedi BBC, vysilane v 13:55 mel vat jihozapadni vitr o sile 4 - 5 Beauforta s tendenci rustu na 6 s udery az 7 Beauforta. Meteorologove predpovidali vetry sily 8. Vedouci lod Kialoa a v zavesu za ni Condor of Bermuda byly na ceste k prekonani 8 let stareho rekordu.
Cele to melo jednu chybu. Velka nize, znama jako Nizka Y, zacala dne 13. srpna silit a otocila se na severovychod a zacala dosahovat, jihozapadne od Irska, az 200 uzlu! Pozemni meteorologicke stanice hlasily vichrice s nejsilnejsimi vetry vedouci pres prostor zavodu. Meteorologicky urad posoudil maximalni silu vetru na silu 10 Beaufortovy stupnice s tim, ze mnoho
zavodniku uvadelo silu 11. Nejnizsi tlak barometru byl 979 Hpa. Pro orientaci uvadim tabulku.
0 | bezvětří | < 1 | < 1 | kouř stoupá kolmo vzhůru | zrcadlo | < 0,03 |
1 | vánek | 1 - 3 | 1 - 5 | směr větru lze poznat podle pohybu kouře. | vlnky | asi 0,03 |
2 | větřík | 4 - 6 | 6 - 11 | listí stromů šelestí | světlejší hřbety vln | asi 0,13 |
3 | slabý vítr | 7 - 10 | 12 - 19 | listy stromů a větvičky jsou v trvalém pohybu | lom vln | 0,3 - 0,7 |
4 | mírný vítr | 11 - 16 | 20 - 28 | vítr zvedá prach a útržky papíru | místy bílé hřebeny | 0,6 - 1,2 |
5 | čerstvý vítr | 17 - 21 | 29 - 39 | listnaté keře se začínají hýbat | nad vlnami vodní tříšť | 1,2 - 2,4 |
6 | silný vítr | 22 - 27 | 40 - 49 | telegrafní dráty sviští, používání deštníků je nesnadné | silná vodní tříšť | 2,4 - 4 |
7 | mírný vichr | 28 - 33 | 50 - 61 | chůze proti větru je obtížná, celé stromy se pohybují | bílá pěna na vlnách | 4 - 6 |
8 | čerstvý vichr | 34 - 40 | 62 - 74 | ulamují se větve, chůze proti větru je normálně nemožná | bílá pěna na vlnách | 4 - 6 |
9 | silný vichr | 41 - 47 | 75 - 88 | vítr strhává komíny, tašky a břidlice se střech | vysoké rolující vlny | asi 6 |
10 | plný vichr | 48 - 55 | 89 - 102 | vítr strhává komíny, tašky a břidlice se střech | přepadající hřebenatky | 6 - 9 |
11 | vichřice | 56 - 62 | 103 - 114 | vítr působí rozsáhlá pustošení | vlny pokryté pěnou | > 14 |
12 - 17 | orkán | > 62 | > 117 | ničivé účinky (vítr odnáší střechy, hýbe těžkými hmotami) | vlnobití, pěna ve vzduchu | > 14 |
Beaufortovu stupnici sestavil v letech 1805-1808 britský kontraadmirál sir Francis Beaufort (1774 - 1857). Beaufortova stupnice umožňuje odhad síly (rychlosti) větru podle vlnění mořské hladiny. Stupnice je praktická, nevyžaduje použití přístrojů. Slovní označení síly větru se používá také v meteorologii.
Nasledky?
Mezi 13 - 14 srpnem z 306 jachet, ktere se zucastnily, 5 se potopilo, 100 utrpelo knock down ( podtrzeni - to je dotek spicky stezne hladiny, lod si lehne na bok) a 77 prevracenych (turtled, coz je vzhuru nohama a pote se vetsinou vrati do vzprimene polohy diky vaze kylu) v dusledku silnych
vetru, vysokych a lamajicich se vln. Podle Daily Telegraph Kralovske lodstvo, zachranne cluny, holandska valecna lod a dalsi plavidla vyzvedla 125 jachtaru. Pomahaly take trawlery, remorkery a tankery. Pobrezni straz dostala i podporu letadel Nimrod.
A vysledky onoho zavodu?
Po korekcich handicapu se vitezem stala jachta Tenacious pod vedenim skippera Teda Turnera
Nejlepsi cas mela 77. stop dlouha SV Condor of Bermuda Petera Blakea o 90 minut pred SV Kialoa a zlomila rekord o temer 8 hodin casem 71 hodin 25min 23sec!!!!!
Zavod dokoncilo pouze 86 jachet
19 opustenych a mnohe z nich nalezeno plout bez posadky, a V mnoha pripadech tyto posadky nebyly nikdy nalezeny.
SV Accanito Francie, zlomene kormidlo. Odtazena do pristavu.
SV Allamader. Opustena
SV Alpha II
SV Amanda Kulu
SV Andiano Robin
SV Angustura
SV Animal
SV Ariadne. opustena
SV Arkadinova
SV Asteries
SV Ballydonna - nase milovana lod
SV Battle Cry
SV Billy Bones. opustena
SV Blue Dolphin
SV Bonaventure UK Opustena
SV Cabadah Ocean Wave Option
SV Callirhaex 3. Opustena
SV Camargue UK Opustena
SV Casse Tete
SV Charioteer Británie. Potopila se
SV Corker
SV Crazy Horse
SV Détente
SV Double O Two
SV Enia
SV Fiestina Tertia. Opustena
SV Finndabar. Opustena
SV Gan. Opustena
SV Gekko
SV Golden Apple of Ireland, Neschopna pohybu - opustena. Posadka zachranena RAF vrtulnikem Lynx.
SV Golden Leigh
SV Good intentions
SV SV Grimalkin - Opustena a nasledne nalezena v dobrem stavu. Asi nejznamejsi lod diky knize John Rousmaniere's 'Fastnet, Force 10' & Nick Ward's 'Left for dead ".
SV Gringo. hlaseno potopeni, neovereno.
SV Hestral. Opustena Posadku 6. lidi zachranil vrtulnik Royal Navy.
SV Hoodlum
SV impulzive
SV Inovace
SV Jan Pott Nemecko, Flensburg. Zlomeny stezen.
SV Juggernaut
SV Kestel. Opustena
SV Korsar
SV La Barbarelle
SV Little Ella
SV Magic of Britain. potopena
SV Maligawa III. Opustena
SV Marionet VII
SV Mexxanini
SV Morning Cloud Británie, zlomene kormidlo
SV Morning Glory
SV Mulligatawny
SV Mutine
SV Pachena
SV Pegasus
SV Ocean Wave
SV Option2 Francie, Granville
SV Pepsi Anglie
SV Pepsi Holandsko
SV Wizard Pinball
SV Polar Bear Britain. Potopena posadka zachranena
SV Regadless of Cork, zlomene kormidlo. Asistence: LE Deirdre (P20). Odvleceny lodi RNLB Ethel Mary
SV Samurai II
SV Scaldis
SV Scaramouche. vzdala, ale pod vedenim Steva Crosse se sama vratila do Plymouthu
SV Schuttevaer Holandsko
SV Silver Apple of Howth: ztracene ovladani kormidla,nouzove opraveno a lod vlastni silou doplula do bezpeci.
SV Sinndkabar
SV Skat
SV Sophia
SV Tam o'shanter
SV Tarantula Francie
SV Thunderer RAOC
SV Trophy. Opustena
SV Tiderace IV. Opustena.
SV Wild goose of Singapore
SV Yachtman Spanelsko
SV Zap
Take se zucastnila
SV Mulligatawny nezavodila
Na pamatku techto jachtaru, necht je k nim Poseidon milosrdny:
- Paul Baldwin
- Robin Bowyer
- SLT Russell Brown
- David Crisp
- Peter Dorey
- Peter Everson
- Frank Ferris
- William Le Fevre
- John Puxley
- Robert Robie
- David Sheahan
- SLT Charles Steavenson
- Roger Watts
- Gerrit-Jan Williahey (Gerrit-Jan Willering)
- Gerald Winks
Pamatnik v kostele Nejsvetejsi trojice v Cowes ma ostrove Isle of Wight uvadi 19 umrti ucastniku. Dalsi 4 obeti byli jachtari, kteri sledovali zavod v jachty Bucks Fizz a neucastnili se zavodu.
Jako zdroje k clanku mi slouzily:
- Wikipedie,
-http://news.bbc.co.uk/onthisday/hi/dates/stories/august/14/newsid_38860003886877.stm&usg=ALkJrhh_FsqJvtWdA9VMTSIprtk2EMcECw
-"Fastnet 79". yachtingworld.com. ze dne 17. dubna 2015.
A konecne z pameti vdovy po majiteli nasi lodi a jejiho vypraveni o jeho zazitcich.