Jaka jsou obecna pravidla a etiketa na jachte?
Pravidla na palubě
Základní pravidla.Na palubě Ballydonny je vítán každý člověk s dobrými úmysly, smyslem pro humor, ale především s tolerancí a respektem k základním pravidlům chování na palubě plachetnice. Bezpečná a pohodová plavba je základním motem naší plavby kolem světa. Budeme velmi potěšeni, pokud s námi poplujete a stanete se součástí našeho velkého dobrodružství.Níže se pokusím bodově popsat nejzákladnější pravidla:Velení na lodi. Kapitán, neboli skipper je právně zodpovědný za bezpečnost celé posádky, lodě a mnohdy i za „osobní“ věci všech členů posádky. I když se snažím naslouchat každému členu posádky a akceptovat jednotlivé názory, někdy je prostě nutné udělat rozhodnutí, které musí respektovat všichni na palubě a bez odmlouvání splnit mé pokyny. Stará námořní praxe říká, že i ne úplně správné rozhodnutí je lepší, než žádné.Z výše uvedeného vyplývají pouze dvě základní pravidla: 1. Kapitán má vždy pravdu. 2. Pokud kapitán nemá pravdu tak platí pravidlo číslo 1 Hlídky (vachty).
Před zahájením plavby je každý člen posádky seznámen se zařízením lodi a jeho užíváním. Následně je posádka rozdělena do hlídek, neboli vachet a v každou chvíli je ve službě právě jedna hlídka. Hlídka ve službě má odpovědnost za vedení lodě, navigaci, kontrolu bezpečnosti a další standartní úkony na lodi. Služby se střídají, dle předem dohodnutého rozpisu. Bezne je, jeden ridi lod a dalsi je mu k dispozici. Ostatni odpocivaji. Zalezi na poctu clenu posadky.Odpovědnosti. Odpovědnost za jídlo a pití má 1. důstojník, který dohodne s posádkou možnosti zásobení a případné nestandartní požadavky. Samotnou přípravu jídla má na starosti příslušná hlídka nebo předem dohodnutý člen posádky. Obecné pravidlo na lodi je, že každý člen posádky dbá na to, aby měl soukromé věci výhradně ve své kajutě. Každý člen posádky má odpovědnost za pořádek, bezpečné uložení, nebo připevnění všech věcí ve své kajutě. Odpovědnost za pořádek v kokpitu, na palubě a v salónu má vždy hlídka ve službě. Obecným pravidlem však zůstává, že pokud některý člen posádky vidí, že je něco v nepořádku, zajistí nápravu, i když není momentálně ve službě.Pojištění. Ballydonna je pojištěna proti škodám třetí osobě, proti přírodním živlům a dalším případným pojistným událostem týkajících se výhradně lodi. Jachta nemůže být pojištěna na jakékoli náhrady spojené s ochranou nebo řešením zdravotních problémů a úrazů posádky. Proto je vice než vhodné se, již před odjezdem na jachtu, připojistit.
Náklady na plavbu. Náklady a způsob úhrady, na každou plavbu, jsou předem dohodnuty a odsouhlaseny před vyplutím. Vzhledem k některým dřívějším špatným zkušenostem s členy posádky platí, že za vyúčtování zodpovídá 1.důstojník a případné reklamace jsou přijímány pouze na lodi a osobně. Vyúčtování provede 1.důstojník, co nejférověji podle dohodnutých pravidel, případně dle svého svědomí. V případě sporu rozhodne kapitán o způsobu narovnání. Pokud někdo nevěří kapitánovi, tak ať na Ballydonnu nejezdí, protože potom jistě nemůže svěřovat svůj život do jeho rukou a důvěřovat mu, že bezpečně dopluje
ETIKETA.
Na moři
Jachtaři doporučují, aby se posádka během plavby příliš nepohybovala po palubě. Neměla by zbytečně stát. V ideálním případě tak všichni sedí, pracují nebo odpočívají v kajutě. Tento zvyk přetrval z dřívějších zákazů, kdy posádka neměla překážet kormidelníkovi ve výhledu na kurs a loď. Dnes je důležitá hlavně bezpečnost cestujících – při pohybu na palubě během plavby totiž hrozí ztráta rovnováhy a následně pád přes palubu.
Posádka by během plavby měla dávat pozor na lana a fendry, které by neměly být namočeny ve vodě.
Z dalekých plaveb pak pochází zvyk nemáčet si ruce a nohy ve vodě, pokud je loď v pohybu. To souvisí především s ochranou proti živočichům, které se pod vodou nacházejí. Jednak tak můžete narazit na žraloka nebo na menší, ale stejně zákeřné živočichy (například na měchýřovku – portugalskou galéru), jejíž žahavá vlákna jsou až patnáct metru dlouhá.
Posádka by během plavby měla dávat pozor na lana a fendry, které by neměly být namočeny ve vodě. V tomto případě se však jedná pouze o estetické opatření. V minulosti bylo zvykem považovat namočená lana a otěže plachet za ostudu posádky.
Pokud patříte mezi posádku, pamatujte, že kapitán lodi má nejvyšší postavení, a to i u stolu. A je to také on, který by měl začít první jíst. Kapitán je zkrátka ten, který na lodi velí a o všem rozhoduje. Rozhodně není dobré, pokud jsou na lodi kapitáni dva. Pamatujte na to, že loď je relativně malý prostor, na kterém musíte „přežít“ se spoustou dalších lidí. Stačí málo a neshody vás mohou psychologicky zlomit. Jeden velitel je proto až nad hlavu.
Příjezd do přístavu
I když si během plavby neděláte hlavu z toho, jak to na lodi vypadá, příjezdem do přístavu se dostáváte na oči těm, kteří velmi dobře rozumí svému řemeslu. Námořníci, rybáři i další jachtaři sledují z břehů každý manévr připlouvající lodi a vyhodnocují ho. Stejně jako posádku. Možná proto není na škodu, když budete znát něco z přístavní etikety.
- Nezapomeňte mít palubu uspořádanou, smotaná lana, záplety, sbalené plachty, to vše je v tomto případě samozřejmost
- Pokud přijedete do přístavu, kde jsou lodě vyvázané bokem na sebe i v několika řadách, nesmíte zabraňovat lidem ze sousedních posádek, aby přešli přes palubu na břeh. Když jste vy těmi, kteří potřebují přejít, vždy buďte milí a slušní.
- Jakmile vidíte, že někdo další potřebuje pomoc při připlouvání k břehu, pomozte. Pomozte loď podržet, chyťte lano, když je potřeba.
- Vyvazujte svou loď k druhé pokud možno tak, aby byla vaše příď u jejího kokpitu.
- Jestliže máte v úmyslu opustit přístaviště brzy ráno, domluvte se předem se sousedy a převažte loď více na kraj.
Důležité je to, abyste dodržovali v přístavu nařízené předpisy a co nejlépe se přizpůsobili místním zvyklostem.
PS: Na zaver jedna takova poznamka. Je nepsane pravidlo a dobry mrav po skonceni plavby pozvat posadku na veceri do namorni restaurace. Je to podekovani a rozlouceni zaroven. Ale to je jen malinka rada a nemusi se ji nikdo ridit.
Pavel Martinek
Opravdu chcete na téma migrace používat termín fašismus?
Už vás někdo oslovil fašisto? Taky nevíte proč? Zkusil jsem si to probrat, ale varuji Vás. Není to korektní a navíc, já nechtěl nikdy o politice psát. Je mi z ní na zvracení. Já ji zažil a utekl. Zaplať Pánbůh by řekl věříci.
Pavel Martinek
Hra na ekologii, nebo jenom pohlazení vlastního ega?
Kazdý den na nás vyskakuje plno zpráv o omezeních, regulacích a zákazech. Mají vůbec nějaký smysl? Opravdu tím přírodu chránime, nebo naopak? Děláme něco dobrého, nebo se posíláme do horoucích pekel? Cesta zpátky neexistuje.
Pavel Martinek
Jaka jsou obecna pravidla a etiketa na jachte?
Ahoy namornici. Pokud budete plout s nami na Ballydonna, s nekym jinym, nebo chcete neco vedet o zivote na lodi, tak tohle je neco pro vas. Nesmim dat adresu sveho webu i kdyz je to zrcadlo mistniho Blogu. Drzime palce. Zacnete!
Pavel Martinek
Proč utéci na lodˇ a jak to udělat.
Požadám vás o recenzi a poprosím o službičku. Napište mi do zpráv, pod článek, na Facebook, jakkoliv. Zajíma mě jak se vám libil, co by jste očekávali v knize, co vás zajímá a co přebývá. Knihu chci psát pro vás, čtenáře.
Pavel Martinek
Jak si vybrat lod.
V dnesnim clanku se zamyslim nad vyberem lodi pro zacinajici jachtare. V predchozich jsem uz naznacil, ze to jde a neni to jen zalezitost pro milionare. Teoreticky to zvladne skoro kazdy, malokdo to ale dotahne do zdarneho konce.
Pavel Martinek
Amerigo Vespucci - (9. března 1454 - 22. února 1512 Sevilla)
Italský (florentský) mořeplavec, účastník španělských a portugalských výprav k americkým břehům (1497-1504). Jeho křestním jménem nazval 1507 M. Waldseemüller Jižní Ameriku a Mercator 1538 pojmenování rozšířil na celý Nový svět.
Pavel Martinek
Chcete levneji cestovat po celem svete a zaroven se stat jachtarem?
Toto je prozatim pracovni podoba zacatku nasi knihy o cestovani pod plachtami. Zatim je to koncept, ale mnoho z vas by to mohlo inspirovat. Clanek vychazi k narozeninam me Zeny, ktera ma dnes kulate narozeniny. Dekuji za zajem.
Pavel Martinek
Mallorca
Po dlouhych letech bezna dovolena. Letadlem, v hotelu s plnou penzi. Svatebni cesta, copak se da protestovat? www.Ballydonna.eu
Pavel Martinek
Piráti, lidé, lodě a příroda v Karibiku.
Baňatý škuner - loď' s lákavým nákladem Bouchnout si do paluby Napít se,až upadnete Jack Ketch / viselec - Zatančit si s Jackem Ketchem znamenalo být oběšen. Jeden pár bot pro kata - jeden odsouzený Jolly Roger - pirátská vlajka
Pavel Martinek
Slavní mořeplavci a objevitelé
Lidé se plavili na kratší či delší vzdálenosti již ve starověku. Nejčastěji se ale mluví o zámořských objevech na konci středověku a začátku novověku,od poloviny 15. do konce 16. století.
Pavel Martinek
Výročí smrti Jamese Cooka. 14. 02. 1779
Dnes - 14. února - je výročí smrti velkého námořníka a průzkumníka kapitána Jamese Cooka, který byl zabit na Havaji v roce 1779.
Pavel Martinek
Salt Lake City - Utah. Lyzovani na olympijskem snehu.
Psal se rok 2006 pred Vanoci v Chicagu a ja neodolal si vyzkouset nejlepsi snih na svete (udajne). Alta, dejiste zimnich Olympijskych her - stredisko Snow Bird. Neupravene a nekonecne sjezdovky, drsne padaky a neskutecny vzduch
Pavel Martinek
Grand Canyon a cesta na dno (kanonu a svych sil)
Psal se rok 2005 a ja si umanul se podivat na dno Grand Canyon. Jednou jsem ho videl zhora a proste mi to nedalo spat, chtel jsem ho videt i zespoda. Asi jsem mel vybrat lepsi pocasi, nebo sezonu, v lete je to opravdu masakr.
Pavel Martinek
Florida z paluby plachetnice.
Par let jsem se toulal po Karibiku a hodne po Floride na ruznych lodich, nektere mi rikaly Pane, jine jenom kamarade. Tak se chci bez rozepisovani podelit aspon o ten obraz. Tu vuni morske vody a vitr ve vlasech uz ne. Bohuzel.
Pavel Martinek
Fastnet 1979 - Boure zabijak smetla slavny zavod a zmenila pravidla jachtingu
Nemohu odolat a nenapsat o tehle tragedii. Byla to ukazka hrdistvi, hruzy, dovednosti, spoluprace i smrti, ale take nedokonalosti pravidel, podceneni sily zivlu, preceneni vlastnich schopnosti a nekdy i hlouposti. Pokoj utonulym.
Pavel Martinek
Fotografie Novy Zeland Jizni ostrov
Byl jsem pozadany o vice fotek a to i pres avizovanou nizkou kvalitu. Do predchoziho clanku jich moc nevlezlo,tak jsem se pokusil udelat fotoclanek. Pokud mate zajem, mohu take udelat Severni ostrov.
Pavel Martinek
Z Chicaga smerem severozapadnim. Wyoming
Leto 1999 - Nemyslim,ze ma cenu se tady nejak moc rozepisovat.Z Chicaga smerem na zapad az do Wyomingu - Yellowstone (to je ono misto, odkud vsichni znaji Medu Bedu), dolu na jih Salt Lake - Utah a zpet. www.Ballydonna.eu
Pavel Martinek
New Orleans - Mardi Grass ve stinu hurikanu Katrina
New Orleans - Katrina - hurikán, který na konci 29. srpna 2005 způsobil obrovské škody na jihu Spojených států. Rychlost větru dosahovala na moři až 280 km/h, na pevnině kolem 250 km/h.
Pavel Martinek
Napric Floridou na lodi mezi komary a aligatory.
24. october 2009 at 20:55 | Paja Saltydog Je to uz nejakou dobu, ale rad na tuhle plavbu vzpominam. Nebyla ani nejdelsi, ani zadne extra dobrodruzstvi, proste jenom prijemna a jina. Az na ty komary.
Pavel Martinek
HMS Victory
Tak tuhle Jeji Vysost Plachetnici jsem vzdycky touzil videt, ohmatat a prolezt. Splneno a chteli bychom se o ten zazitek podelit.
předchozí | 1 2 | další |
- Počet článků 24
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 726x
Tak to vnimam ja. Doporucuji zkusit, jen Vam hrozi, ze se zacnete toulat taky a rozsirite komunitu morskych tulaku. Mozna se nekdy potkame.
A kde zijeme? Bydlime na lodi a ta meni pozici. Tak asi na planete zvane Zemekoule. To je ta modra kulicka v blizkosti hvezdy zvane Slunce a nachazi se v galaxii Mlecna draha. Snad to staci, tam uz me nejak odchytite.